Camelinaöljy on Vuoden Superruoka 2022 – laskee tutkitusti kolesterolia

Monen suomalaisen kolesteroliarvot ovat kohonneet, mikä on tunnettu riskitekijä sydän- ja verisuonitaudeissa. Kohoamisen syynä pidetään voin ja kovien eläinrasvojen kulutuksen lisääntymistä. Kolesteroliarvojaan voi kuitenkin tasapainottaa yhdellä päivittäisellä, maukkaalla teelusikallisella palkittua superruokaa.

Kotimainen ja ekologinen superruoka – virallisesti!

Camelina Sativa (ruistankio, kitupellava) on vanha viljelykasvi, jonka siemenistä saatava öljy sisältää runsaasti terveyttä edistäviä tärkeitä omegarasvahappoja, vieläpä erinomaisessa keskinäisessä suhteessa. Camelinaöljyllä omega-3-pitoisuus on nimittäin paljon suurempi kuin omega-6-pitoisuus (suhde on huikeat 40/15). Vuoden 2022 Superruoka -tittelillä palkittu kotimainen Rikas Camelinaöljy on myös ekologinen ja vegaaninen vaihtoehto kalasta saataville omega-3-valmisteille, sillä se sisältää runsaasti alfalinoleenihappoa, joka on elimistöllemme omega-3-lähde.

Teelusikallinen kolesterolin hallintaan – todistetut hyödyt

Itä-Suomen yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan camelinaöljy auttaa alentamaan kohonneita kolesteroliarvoja runsaan alfalinoleenihappopitoisuutensa (omega-3) ansiosta. Kolesterolin hallintaan tarvittavan annoksen saa helposti nauttimalla n. 6 ml eli reilun teelusikallisen kotimaista camelinaöljyä päivittäin. Tutkimuksessa havaittiin, että camelinaöljyn kolesterolia alentava vaikutus oli selvästi suurempi kuin verrokkiöljyillä, rypsi- ja oliiviöljyllä.

Mitä on camelinaöljy?

Vitakaupan perustajan bertil’s health oy:n Rikas-sarjan kylmäpuristettu Camelinaöljy puristetaan suomalaisten sopimusviljelmien ensiluokkaisista camelinan siemenistä. Siementen puristus alhaisessa lämpötilassa takaa öljylle parhaan laadun. Näin öljyn aktiiviaineet säilyttävät ennallaan ja ne päätyvät elimistömme hyväksi alkuperäisessä muodossaan.

Camelinaöljy sisältää runsaasti alfalinoleenihappoa (omega-3). Elimistömme valmistaa siitä itse edelleen monia muita tasapainoiselle rasva-aineenvaihdolle tärkeitä ainesosia. Alfalinoleenihappo on mm. elintärkeiden EPA:n ja DHA:n luonnollinen lähtöaine.

Camelinaöljy sisältää runsaasti myös muita hyviä rasvahappoja kuten linolihappoa (omega-6) ja öljyhappoa (omega-9).

Monipuolisen camelinaöljyn käyttö on helppoa

Camelinan terveysvaikutuksista on helppo nauttia. Miedon ja miellyttävän makunsa takia se sopii sellaisenaan suuhun lusikoitavaksi, mutta myös ruuanlaittoon ja leivontaan. Käytä Rikas Camelinaöljyä esimerkiksi salaatinkastikkeena tai lisää smoothien ja puuron sekaan – sellaisenaan käytettynä camelinaöljy säilyttää parhaiten terveyshyötynsä. Camelinaöljy sopii koko perheelle, kolesteroliarvojaan tarkkaileville sekä kasviperäiseksi omega-3-lähteeksi kala-allergikoille, vegaaneille ja eettisistä syistä kalaöljyä välttäville.

Camelinaöljyn etuna on myös huomattavasti parempi säilyvyys kuin esimerkiksi pellavaöljyssä.

TÄSTÄ PÄÄSET OSTAMAAN CAMELINAÖLJYN! Suosittelemme toimimaan nopeasti, sillä kyseinen tuote myydään yleensä nopeasti loppuun.

camelinaöljy kolesteroli, käyttö ja hyödyt

Suomen palkituin superruokasarja 

Omalle tuotemerkillemme, Rikas-sarjalle, palkinto on jo kuudes. Rikas-sarjan tuotteet ovat luonnostaan rikkaita ravintoaineiden lähteitä. Ne ovat mahdollisimman vähän prosessoituja, emmekä ole lisänneet niihin mitään ylimääräistä. Rikas-sarjaan kuuluu runsas valikoima korkealaatuisia kylmäpuristettuja öljyjä ja sekä muun muassa laadukkaita kuituvalmisteita. Aiemmin palkittuja tuotteita ovat mm. Ahifloweröljy (2021) ja Oluthiivahiutale (2020).

 

Kliinisesti tutkittu, kylmäpuristettu Rikas Camelinaöljy

Foodfilesin ja Kansanterveyslaitoksen toteuttamassa tutkimuksessa runsaasti alfalinoleenihappoa sisältävän Camelinaöljyn vaikutuksia verrattiin rypsi- ja oliiviöljyyn. Tutkimukseen osallistui 68 tervettä, 28-65-vuotiasta henkilöä, joilla oli kohonnut seerumin kolesterolipitoisuus. Tutkittavat satunnaistettiin kolmeen ryhmään, joista yksi käytti Camelinaöljyä, toinen rypsiöljyä ja kolmas ryhmä oliiviöljyä 30 grammaa päivässä kuuden viikon ajan. Koehenkilöt eivät tienneet mihin öljyryhmään he kuuluivat.

Huom. Keskimääräiset alfalinoleenihapon määrät tutkimuksessa nautituissa öljyissä ovat seuraavat; Camelinaöljy 35 g / 100 g, rypsiöljy 11 g / 100 g ja oliiviöljy 0,5 / 100 g.

Öljylisän nauttiminen pienensi seerumin LDL-kolesterolipitoisuutta merkittävästi kaikilla öljyryhmillä. Runsaimmin alfalinoleenihappoa sisältävää Camelinaöljyä käyttäneellä ryhmällä veren LDL-kolesterolipitoisuus pieneni 12,2 prosenttia, rypsiöljyryhmällä 5,4 prosenttia ja oliiviöljyryhmällä 7,7 prosenttia. Camelinaöljyä käyttäneellä ryhmällä alfalinoleenihapon osuus veren rasvahapoista oli merkittävästi suurempi kuin kahdella muulla öljyryhmällä; 2,5 kertaa suurempi kuin rypsiöljyä käyttäneillä ja neljä kertaa suurempi kuin oliiviöljyä käyttäneillä.

Karvonen HM; Aro A; Tapola NS; Salminen I; Uusitupa MIJ; Sarkkinen ES (2002) 

Tuotetietoa